37. Vinteraktivitet og "krops-eksperimentet"
Beskrivelse
Tag med natur- og friluftsvejlederen på edutainment, hvor der læres og oplevelse med alle sanserne i naturen og herigennem menneskets natur og kropsreaktioner, samt noget bush craft og lejrliv.
Her vil vi sammen lave et oplevelses- og læringsrum på en særlig udvalgt lokation, hvor vi afprøver og undersøger omkring kroppens formåenhed, kropssignaler etc - i det kolde og det varme element.
I forløbet er vi i læringsdialog om de oplevelser og reaktionsmønstre der opstår, når kroppen oplever kulde og varme på særlige vigtige kropssteder (”hot spots”), samt teoretisk viden herom.
Vi har fokus på eksempel:
- Kuldeindeks
- ”3 lags princippet”
- Hypotermi
- Førstehjælpens 4 grundtrin
- Forbrændinger og forfrysninger
- Regler ved fx vinterbadning og andre forhold: alkohol og narko.
- Derudover færdigheder og teknikker, samt forebygge varmetab og genskabe varme og andre fokusområder.
Dette vil ske i en veksling mellem det praktiske og teoretiske - men, vi lærer mest, når vi gør det med kroppen i miljøet.
Aktiviteter
Afhængig af aktivitetsvalg - men, et program kunne se sådan ud:
- Velkommen; hvem er jeg, og hvad skal vi lave i dag, og hvad er formålssætningen m. m
- Vi henter sammen grejet og fragter det til lejrområdet.
- "Læringsmodul 1" Etablering af base fx: opstille lavvu/ telt, teltsauna eller lave svedhytte eller indretning på shelterplads
- Praktiskeforhold: hvor er; toiletter, vandhane, brændeskur, brandslukningsudstyr, førstehjælpskasse etc
- "Læringsmodul 2" fx: Økse og kniv brug, lave brænde i forskellige størrelser, båltyper, primitive optændingsteknikker og lave et "basebål".
- Forplejning; egen medbragte ("uden mad og drikke - dur helten ikke")
- "Læringsmodul 3" Teori og praksis fx: en hånd i meget koldt vand og en hånd i meget varmt vand, og derefter begge hænder i lunken vand!. Barfodsløb/ gang i vinterskovbunden. Sidde på en kold stor sten!. (varmetab) etc.
- "Læringsmodul 4": Omklædning og undersøgelsesnotering, samt videns- og oplevelsesfeedback i plenum etc
- Nedbrydning og vedligeholdelse og tilbagelevering af grejet etc
- Evaluering af dagensforløb
- Tak for idag
Der vil være fokus på følgende:
- Friluftsaktivitet
- Naturformidling
- Aktiviteter: "learning by feeling" (test, undersøgelser etc)
- Naturhåndværksmæssige færdigheder
- Forsvarlighed og sikkerhed
- Social dynamik - herunder: kommunikation, tillid og tryghed
- Motion og Bevægelse
- naturdannelse og læring
- Lejraktivitet- og miljø, samt hygiejne
- Tilladelser, vejrmæssige forhold ift. lejrliv etc
Vi har meget grej og erfaringer herom, og har forsikringsforholdet på plads.
Forberedelse
Forberedelse hjemmefra:
God påklædning efter årstiden. Skiftetøj og håndklæde. Mental forberedt, hvor forholdene og egne ønsker og behov er drøftet.
Det er altid godt, at forberede eleverne på, hvad dagens praktiske indhold er, og formålssætningen for aktivitetsdagen
Forløbet vil tiltider blive koldt og være psykisk udfordrende - så, hav godt langt udetøj med.
I kan forinden fx drøfte:
- Hvad er jeres forventninger for dagen/ hvad skal I opleve og lære i skoven? (naturhåndværksmæssige færdigheder og/ eller bålaktivitet, samt kulde påvirkning)
- Er der nogle, der er bange eller bekymret for denne vinteraktivitet eller har handicaps, der skal tages hensn til?
- Hvad er der af teori omkring vinterfriluftsliv - herunder kulde?
- Hvad er socialdynamik og en god kammerat?
- Hvad er god kommunikation?
- Hvad er tillid og tryghed?
- Er der nogle, der har erfaringer herom - eller har noget eget udstyr, de gerne vil have med til arrangementet (Vi dækker forsikringsmæssigt ikke privat grej ved hændeligt uheld)
- etc
Der kan ydes forberedelsesstøtte inden aktivitetsforløbet, hvis dette skulle være aktuelt.
Vigtigt:
At eleverne er godt påklædte efter årstiden og friluftsaktiviteten, samt at tøjet må blive beskidt og kan risikere, at få et brandhul fra en gnist etc.
Efterbehandling
I kan efter arrangementet lave div. skriftlige og/ eller mundtlige skoleopgaver - eller jeres erfaringer kan bruges i andre sammenhænge.
Natur- og friluftsvejlederen vil MEGET gerne have en skriftlig tilbagemelding efter forløbet, som kan skal bruges ifm. årsrapport.
Disse skriftlige feedbacks er med til at argumentere for, at der stadig tilbydes "gratis" friluftsaktiviteter fra Natur- og friluftsvejledningen i fremtiden, når der kan dokumenteres behov og effekt med disse friluftsaktiviteter.
Formål
De deltagende opnår på en særdeles intensiv måde, viden på helt egen krop, og hvor der samtidig flyttes personlige grænser, samt får en vigtig empiri del.
Vinteraktivitetsforløbet er et pædagogisk naturformidlingsforløb, hvor der er stor læringsfokus på natur "hands on": Naturhåndværksmæssige færdigheder- og friluftsaktivitet, og de kropseksperimenterende aktiviteter- og opgaver, samt teori og viden omkring kulde, samt naturdannelse
Dette arrangement indeholder også: trivselsdag, personlig- og klasse udviklingsforløb, "sociale spilleregler", projekt- og arbejdskoncentration, og egenskaber ved; fantasi, snarrådighed, situationsfornemmelse - altsammen i et "militært- og naturhåndværksmiljø".
I denne friluftsaktivitet kan, der yderlig tillægges på forskellige kompetenceområder, færdigheds- og vidensområdet, undersøgelser og perspektivering, samt det videreforløb.
Forløbet vil give jer lærere/ pædagoger mulighed for, at deltage sammen med eleverne og/ eller være observatører, og dermed kunne ”trække jer tilbage", og observerer på eleverne i et nyt element, hvor deres personlige mekanismer til tider kommer overraskende til udtryk under opgaverne/ udfordringerne.
Dette vil yderlig give inspiration til egen didaktik og undervisningsmetoder.
Der arbejdes ud fra grundkonceptet: Pædagogisk naturvejledning og lærende friluftsaktivitet – med naturen, som sparringspartner, arbejdes der med at fremme mangfoldighed og social dynamik, samt naturdannelse
Der vil være mulighed for at evaluere/ give feedbacks på, hvad der skete og blev oplevet i forløbet.
Praktisk information
Se flere detaljer
Denne friluftsaktivitet kræver en vis facilitet og grej både i forhold til aktiviteten, tilladelse til bål, hygiejne, friluftsaktiviteterne- og opgaverne, uforstyrret miljø, forsvarlighed og sikkerhed.
Se flere detaljer
Hvis der kræves særlig indkøb eller grej - skal dette økonomisk aftales.
"Gratis aktivitet": Der er vedtaget en fordelingsmodel, som lyder følgende: Pr. skole eller institution; 1 stk. natur- og friluftsaktivitet pr. afdeling.
Eksempel: 1 aktivitet til indskollingen, 1 akt. til mellemklassetrinet, og 1 akt. til overbygningen. Der kan internt fordeles anderledes, det afgør I selv - men, giv besked herom, når der bookes 2 aktiviteter i samme afdeling.
Hvis der skulle være ønsker eller behov for yderlig natur- og friluftsaktivitet - så, er der fastsat en prispolitik herom. Kontakt os, og lad os drøfte mulighederne og pris.
Ved private er natur- og friluftsaktiviteten IKKE gratis - her aftales pris.
Afhængig af aktivitetsvalg, lokation, vejret og sikkerhedsniveau.
Vedr. antal: Der skal dog differenceres i forhold til: Alder, fysiskformåenhed, kønssammensætning, ønsker og behov, naturdannelse etc.
Hvis højere antal personer, kræver det ekstra vejleder
Kræver en vis aktivitetsfacilitet og grej, da det er en vinteraktivitet i vinterhalvåret
Kræver yderlig påklædning for de deltagende og gerne skiftetøj og håndklæde.
Mulighed for lejrplads eller lignende er, at foretrække, hvis der skal være en vis succes rate. (vejrsikring af bålet, og varmekomfort til de deltagende, samt uforstyrret område etc)
I Princippet kan arrangementet gøres hele året – MEN, hvis aktiviteterne og oplevelsen skal stå tydeligere i kontrast med hinanden, så er vinterhalvåret absolut bedst
Se flere detaljer
Varigheden afhænger af aktivitetsvalg og målgruppen- og antal, samt faciliteten, samt personalestøtte til natur- og friluftsvejlederen etc
Vi har følgende grej til vinteraktiviteten
Tilmelding
Hvis der kræves særlig indkøb eller grej - skal dette økonomisk aftales.
"Gratis aktivitet": Der er vedtaget en fordelingsmodel, som lyder følgende: Pr. skole eller institution; 1 stk. natur- og friluftsaktivitet pr. afdeling.
Eksempel: 1 aktivitet til indskollingen, 1 akt. til mellemklassetrinet, og 1 akt. til overbygningen. Der kan internt fordeles anderledes, det afgør I selv - men, giv besked herom, når der bookes 2 aktiviteter i samme afdeling.
Hvis der skulle være ønsker eller behov for yderlig natur- og friluftsaktivitet - så, er der fastsat en prispolitik herom. Kontakt os, og lad os drøfte mulighederne og pris.
Ved private er natur- og friluftsaktiviteten IKKE gratis - her aftales pris.
Kontakt natur- og friluftsvejlederen - så, forløbet bliver forventningsafstemt ift. jeres ønsker og behov, og hvad der er muligt, samt forsvarlighed og sikkerhed.
et koncept, hvor vi i fællesskab skal konceptsætte aktivitesdagen.