32.Overlevelse i naturen dyr/ mennesker!
Beskrivelse
Tag med natur- og friluftsvejlederen på spændende tema aktivitet, hvor vi bliver klogere på begrebet: “overlevelse” i naturen: dyr/ mennesker.
I denne aktivitet undersøger vi, hvordan både dyr og mennesker overlever i naturen under forskellige forhold. Vi arbejder med centrale overlevelsesbegreber, der dækker alt fra tilpasningsevne, fødekæder og menneskelige teknikker for at basal kunne overleve.
Som en del af forløbet vil vi se naturvideoer, der viser dyrs strategier for at overleve i barske og udfordrende landskaber, hvor det er vanskelig at overleve. Vi vil drøfte, hvordan dyrene tilpasser sig deres miljø, og hvordan mennesker kan bruge lignende teknikker i friluftslivet.
Aktiviteten foregår indendørs, hvor vi gennem videoer, billeder og opgaver lærer om overlevelse uden selv at skulle ud i naturen. Vi kan også tale om friluftsaktiviteter og sikkerhed i naturen, så vi bliver bedre forberedt på eventyr i det fri.
Sluttelig i aktiviteten, vil vi går over i aktiviteten: "i slangens tegn”, hvor I vil opleve en levende slange, hvor der i forlængelse af forrige emne, vil blive formidlet omkring slanger i et “overlevelses islæt” og generel slangeformidling
Og, der kan tillægges en udeaktivitet forinden, som kunne være en "samarbejds- og slange bane”, hvor alle eleverne går tæt sammen, som én lang ”slange”, og undervejs skal eleverne sanse sig frem og gætte på 3 sanseelementer/ opgaver: Duft til kanel, mærke på kogt makaroni, og lytte til muse lyde, hvilket de så til sidst bliver spurgte til, hvad de tror det var..?
Slange formidlingen gøres pædagogisk og dermed mulighed for "kattelem" til de, der måtte have behov for at kunne trække sig til behørig afstand af slangen.
Natur- og friluftsaktiviteten et samarbejds- og naturformidling koncept, hvor der både arbejdes med det fysisk- og psykologiske og sanseaktiviteter, samt naturlæring- og dannelse.
Slange forløbet gøres stort set altid med stor succes, og, hvor der kan afsluttes med fodring af den levende slange, der hedder: "Æde dolk", som er en amerikansk kornsnog, og menneske- og håndvant (ikke gift)
Aktiviteter
Program eks.:
- Velkommen. Hvem er jeg og hvorfor er jeg her/ samspillet med kontaktperson/ læreren fra skolen.
- Hvad skal ske idag, og hvad er formålssætningen for dagens aktivitet.
- Tema: “overlevelse i naturen-dyr/ mennesker!” Veksling mellem teori og videoer/ fotos, og drøftelser ud fra jeres observationer/ meninger. (ZFU, evt. de 7 pkt’er, etc., hvad er passende for målgruppen)
- Videofilm, kort: “Pindsvinet” i ørkenen.
- Gense videoen med “stop op observationer”.
- Pause, og/ eller evt. ‘en udeaktivitet: “slange sanse bane”.
- Slangeformidling med; videoer, fotos, gummidyr, slangeham, og til sidst: en levende slange (ikke gift)
- evt.: “Tips en 13’er”. (omkring slangeviden)
- evt. fordring af den levende slange.
Forberedelse
Det er vigtigt, at børnene (og, gerne de voksne) er forberedte på dagen indeholder levende krybdyr - herunder en levende slang, samt formålssætningen for aktivitetsdagen
Derudover kan I drøfte:
- Søge information på slanger og andre krybdyr...
- Hvad har vi af slanger i DK, og er de farlige...
- Er der nogle der er angste for krybdyr/ slanger...
- Hvad har eleverne selv af dyr derhjemme...og, hvad spiser de i naturen!
- Hvad skal der til for, at der kan være et godt samarbejde i klassen.
- Hvad er socialdynamik og/ eller en god kammerat...
- Hvad er god kommunikation/ sorber tale...
- Hvad er tryghed og tillid...
- Hvad kan gøre dig ked af det...
- etc
Der kan ydes forberedelsesstøtte inden aktivitetsforløbet, hvis dette skulle være aktuelt.
Eleverne er godt forberedte på denne slags aktivitet og fremmøde med en levende slange.
Efterbehandling
I kan efter arrangementet selv lave et lign. natur- og friluftsaktivitet og dermed arbejde videre på egen udvalgte naturområder- og aktivitet, og dannelse, hvor I selv kan veksle imellem teori og praksis. og, hermed udvikling af elevernes personlige udvikling, hvilket også kan bruges ifm. lege, italesættelse af div. forhold ved mangeartede situationer/ konflikter etc.
Natur- og friluftsvejlederen vil MEGET gerne have en skriftlig tilbagemelding efter forløbet, som kan bruges ifm. årsrapport.
Dette er med til, at der fortsat kan tilbydes "gratis" friluftsaktiviteter i fremtiden, når der kan dokumenteres behov og effekt ved disse friluftsaktiviteter.
Formål
Formålet med aktiviteten er at give eleverne en grundlæggende forståelse af, hvordan både dyr og mennesker overlever/ samspiller med i/ med naturen, samt hvordan vi får og kan bruge denne viden i friluftsliv og menneskelig forståelse/ nødsituationer.
Gennem videoanalyser og drøftelser lærer eleverne bl.a:
• Hvordan dyr tilpasser sig forskellige ekstreme miljøer for at overleve.
• Hvilke overlevelsesstrategier dyr anvende i naturen, og hvordan vi mennesker får højere naturforståelse/ naturdannelse.
• Hvordan man kan forberede sig på friluftsaktiviteter og udfordrende- og nødsituationer.
• At reflektere over naturens udfordringer og ressourcer.
Aktiviteten foregår indendørs, men giver deltagerne basis praktisk og teoretisk indsigt i overlevelses et “metaniveau”, som kan anvendes i både hverdagen og fremtidige naturoplevelser, og en øget natur- og selvforståelse.
Praktisk information
Se flere detaljer
Ved jer. Kræver dog projektor eller smartboard eller lign, til videoer og fotos.
Se flere detaljer
Klasse størrelse. Antallet skal kunne favnes i aktiviteten og formidlingen, samt undervisnings- og drøftelsesmiljø, samt kognitivt niveau, da den første del af aktiviteten er på et vist “meta niveau”. Der differencers efter målgruppen.
Indendørs aktivitet.
Se flere detaljer
Pause midt i aktivitetsforløbet.
Se flere detaljer
Aktiviteten kræver projektor eller smartboard eller lign, til videoer og fotos.
Overlevelse - de 7 punkter.
Overlevelse i dyreriget kræver en kombination af biologiske, adfærdsmæssige og miljømæssige tilpasninger. Her er nogle af de vigtigste faktorer, der bidrager til dyrenes overlevelse:
1. Fysiske tilpasninger
• Fødeindtag: Dyr skal have adgang til passende fødekilder. Det kan være planteædere, kødædere eller altædere, afhængigt af arten.
• Tilpasninger til miljøet: Mange dyr har udviklet fysiske egenskaber (som camouflage, kløer eller tænder) til at tilpasse sig deres levesteder og overleve mod rovdyr eller byttedyr.
2. Adfærdsmæssige tilpasninger
• Jagt- og fødestrategier: Dyr har forskellige strategier til at finde og fange føde. Dette inkluderer teamwork (som i ulveflokke), snigeri (som hos rovdyr) eller græsning (som hos planteædere).
• Migration: Nogle arter migrerer for at finde bedre levevilkår, føde eller reproduktionssteder, især i forhold til årstidernes skiften.
3. Sociale strukturer
• Fællesskab og samarbejde: Mange dyr lever i grupper, som kan give beskyttelse, bedre jagtmuligheder og hjælp til opfostring af unger.
• Hierarkier: Sociale hierarkier kan bidrage til orden og adgang til ressourcer inden for grupper.
4. Reproduktionsstrategier
• Avl og opfostring: Dyr har forskellige strategier for reproduktion, herunder parring, ægproduktion, og hvordan de opdrager deres unger for at sikre, at de overlever til voksenalderen.
• Overlevelsesevne for unger: Nogle arter har få unger, men investerer meget tid og ressourcer i at sikre, at de overlever, mens andre har mange unger med lavere overlevelsesrater.
5. Tilpasning til trusler
• Forsvarsmekanismer: Mange dyr har udviklet forsvarsmekanismer, såsom gift, hurtig bevægelse, eller evnen til at kamuflere sig for at undgå at blive spist.
• Flugt- og overlevelsesstrategier: At kunne flygte fra rovdyr eller finde ly under fare er afgørende for mange dyres overlevelse.
6. Miljøtilpasninger
• Habitattilpasninger: Dyr skal tilpasse sig de specifikke forhold i deres levesteder, herunder klima, tilgængelighed af vand og føde.
• Klimaændringer: Dyr skal kunne tilpasse sig ændringer i deres miljø, såsom temperaturstigninger eller ændringer i fødekilder.
7. Samarbejde med andre arter
• Symbiose: Nogle dyr lever i symbiotiske forhold med andre arter, hvor de hjælper hinanden med at overleve, f.eks. rengøringsfisk, der fjerner parasitter fra større fisk.
Disse faktorer er alle en del af dyrenes overlevelsesstrategier i naturen og viser den komplekse interaktion mellem biologi, adfærd og miljø. Overlevelse er ofte et resultat af evolutionære tilpasninger og det naturlige udvalg, hvor kun de mest tilpassede individer klarer sig.
Tilmelding
Skriv til Natur- og friluftsvejlederen: Thomas Kolding, og aftale nærmere omkring program læringsniveau. (Hvor er eleverne kognitivt)