07. KribleKrable - Vandhulsundersøgelse
Beskrivelse
Der findes mere end 40.000 arter af planter, dyr og svampe i Danmark. Ingen kender dem alle. Men ved at tælle ben, antenner og øjne, se på former, farver og størrelser kan man sammenligne dyrearterne og se de små forskelle og ligheder, der viser hvilken art det er!
Vi skal lave vandhulsundersøgelser, hvor vi undersøge hvor mange forskellige dyr vi kan finde og hvor forskellige de er! Derudover kigger vi på forskelligheder og ligheder med dyr på land
Aktiviteter
Vi bliver introduceret til udstyret, hvordan vi bruger det og hvor vi fanger dyrene henne. Vi bruger tid på at finde og fange så mange forskellige dyr som muligt. Herefter artsbestemmer vi dem i fællesskab og snakker om de forskellige kendetegn, særheder og ligheder der. Den samlede fangst er med til at give et billed af kvaliteten på vandet.
Alt efter klassetrin vil vi tegne, bruge matematik og dansk
Forberedelse
Snak med eleverne om hvilken dyr de forventer og tror vi kan finde i vandhullet.
Efterbehandling
I vil få meateriale med hjem som elevrne har noteret på og evt tegnet på. Dette materiale kan evt bruges til matematik og dansk.
Formål
Eleverne oplever hvor forskelligt livet er i vandet i forhold til på land og hviken tilpasningsgrad det kræver for at kunne overleve i vandet. Vi undersøger dyrenes forskellige cyklusser og måder at overleve på i vandet. De lærer at der er forskellige måder at fange dyrene på alt efter hvor de lever henne og hvilken redskaber der er til rådgihed. At børnene får en forståelse for hvor dyrene lever henne i deres eget lokalområde og at de oplever hvor mange dyr der faktisk er. De skal gerne begynde at få en forståelse for brugen af bestemmelsesduge og sammenligning af dyrene, forskelle og ligheder. Samt en begyndende forståelse for at der findes forskellige levesteder også for de små dyr
Praktisk information
Se flere detaljer
Hvis der kræves særlig indkøb - skal dette økonomisk aftales.
"Gratis aktivitet": Der er vedtaget en fordelingsmodel, som lyder følgende: Pr. skole eller institution; 1 stk. natur- og friluftsaktivitet pr. afdeling.
Eksempel: 1 aktivitet til indskollingen, 1 akt. til mellemklassetrinet, og 1 akt. til overbygningen. Der kan internt fordeles anderledes, det afgør I selv - men, giv besked herom, når der bookes 2 aktiviteter i samme afdeling.
Hvis der skulle være ønsker eller behov for yderlig natur- og friluftsaktivitet - så, er der fastsat en prispolitik herom. Kontakt os, og lad os drøfte mulighederne og pris.
Ved private er natur- og friluftsaktiviteten IKKE gratis - her aftales pris.
Kontakt mig endelig og vi finder ud af det!
Se flere detaljer
Kan varieres, kontakt mig endelig.
Se flere detaljer
Jeg kommer gerne ud til jer, så vi kan undersøge jeres lokalområde sammen, hvis I har et vandhul eller vandløb hos jer. Ellers finder vi et andet godt sted!
Tilmelding
Hvis der kræves særlig indkøb - skal dette økonomisk aftales.
"Gratis aktivitet": Der er vedtaget en fordelingsmodel, som lyder følgende: Pr. skole eller institution; 1 stk. natur- og friluftsaktivitet pr. afdeling.
Eksempel: 1 aktivitet til indskollingen, 1 akt. til mellemklassetrinet, og 1 akt. til overbygningen. Der kan internt fordeles anderledes, det afgør I selv - men, giv besked herom, når der bookes 2 aktiviteter i samme afdeling.
Hvis der skulle være ønsker eller behov for yderlig natur- og friluftsaktivitet - så, er der fastsat en prispolitik herom. Kontakt os, og lad os drøfte mulighederne og pris.
Ved private er natur- og friluftsaktiviteten IKKE gratis - her aftales pris.
Skriv eller ring, så vi kan få skræddersyet det rette forløb til jer, så arrangenemtet bliver forventningsafstemt og formålssat efter jeres ønsker og behov.