02. Snak og æd
Beskrivelse
Jagt har altid været en del af menneskets natur for at få mad og andre ressourcer. Vi snakker om det dyr vi skal spise, jagten, drabet og etiske overvejelser omkring jagten, måske prøver vi nogle jagtfærdigheder af. Vi snakker om dyrets biologi, hvor lever det, hvad spiser det og fødekæder generelt.
Dyret vi har ”jagtet” skal vi finde kødet på og når det er sikret, så skal vi prøve at disikere dyret, vi skal kigge på indvolde og prøve at finde fasanens tænder osv.
Derefter skal vi i gang med at tilberede dyret over bålet, hvor vi laver en lækker ret ud af dyret som alle kan lide.
Dyret vi skal "nakke" vil primært være fuglevildt som ænder, gæs eller fasaner. Der er forskellige jagttider på disse dyr og derfor følger disse forløb sæsonens jagttider.
Aktiviteter
Dagsprogrammet følger nogenlunde nedenstående:
- Velkomst
- Præsentation af dyret, jagten og hvad dræbte dyret
- Find kødet og dissekering
- Madlavning på bål
- Spisning og evaluering
- Opvask og oprydning
- Farvel
Eleverne skal gruppevis selv ordne "dyret" og lave maden. Hver gruppe får selv ansvaret for hver deres bålsted og køkken.
Forberedelse
I kan med fordel tage udgangspunkt i nedenstående hæfte, dog er der ikke garanti for at det er fasaner der er på paraden, men det kan være ænder eller gæs. Det kommer an på jagtlykken.
http://www.blivnaturligvis.dk/undervisningsmateriale/indskolingen/fasanh...
Formål
Få en forståelse for hvor kødet kommer fra, hvor kødet sidder henne på dyrene og selve jagten på dyret. Derudover skal vi lære om dyrets biologi og levevilkår.
Vi skal arbejde med udekøkken, madlavning, hygiejne og brug af bål til madlavning. Vi lærer om at stege, koge og simre, vi lærer at snitte i kød, grøntsager og ”rigtige” dyr.
Praktisk information
Se flere detaljer
Natur- og friluftsvejledningen
Lille fjordstræde 7
7760 Hurup Thy
Kan være på Doverodde. Men jeg kommer også gerne til jer, bare i har brænde, bålplads og et sted der er egnet til forløbet.
Se flere detaljer
Hvis der kræves særlig indkøb - skal dette økonomisk aftales.
"Gratis aktivitet": Der er vedtaget en fordelingsmodel, som lyder følgende: Pr. skole eller institution; 1 stk. natur- og friluftsaktivitet pr. afdeling.
Eksempel: 1 aktivitet til indskollingen, 1 akt. til mellemklassetrinet, og 1 akt. til overbygningen. Der kan internt fordeles anderledes, det afgør I selv - men, giv besked herom, når der bookes 2 aktiviteter i samme afdeling.
Hvis der skulle være ønsker eller behov for yderlig natur- og friluftsaktivitet - så, er der fastsat en prispolitik herom. Kontakt os, og lad os drøfte mulighederne og pris.
Ved private er natur- og friluftsaktiviteten IKKE gratis - her aftales pris.
Se flere detaljer
Kan varieres i tid, så det passer jer.
Tilmelding
Hvis der kræves særlig indkøb - skal dette økonomisk aftales.
"Gratis aktivitet": Der er vedtaget en fordelingsmodel, som lyder følgende: Pr. skole eller institution; 1 stk. natur- og friluftsaktivitet pr. afdeling.
Eksempel: 1 aktivitet til indskollingen, 1 akt. til mellemklassetrinet, og 1 akt. til overbygningen. Der kan internt fordeles anderledes, det afgør I selv - men, giv besked herom, når der bookes 2 aktiviteter i samme afdeling.
Hvis der skulle være ønsker eller behov for yderlig natur- og friluftsaktivitet - så, er der fastsat en prispolitik herom. Kontakt os, og lad os drøfte mulighederne og pris.
Ved private er natur- og friluftsaktiviteten IKKE gratis - her aftales pris.
Skriv eller ring, så vi kan få skræddersyet det rette forløb til jer, så arrangenemtet bliver forventningsafstemt og formålssat efter jeres ønsker og behov.
th [at] thisted [dot] dk