20. Teambuilding for børnehavebørn
Beskrivelse
Tag med natur- og friluftsvejlederen på "teambuilding" i skoven, hvor der skal laves sjove og udfordrende samarbejdsaktiviteter og spændende naturformidling gennem leg.
(dette kan også foregå på jeres matrikel, hvis I har god natur muligheder)
Aktivitetsforløbet gøres ofte gennem naturformidlingsaktiviteten: "Dyst med dyrerne", hvilket er en sikker succes, og, hvor der kan afsluttes med formidling og fodring af en levende slange, der hedder: "Æde dolk", som er en amerikansk kornsnog, og menneske- og håndvant (ikke gift)
Aktiviteter
Samarbejdsaktiviterne bliver skræddersyet udfra målgruppen - herunder jeres ønsker og behov, samt hvad der er muligt.
Samarbejdsaktiviteterne kan opdeles i flere kategorier:
- Aktivitetsforløbet gøres ofte gennem naturformidlingsaktiviteten: "Dyst med dyrerne", hvilket er en sikker succes, og, hvor der kan afsluttes med formidling og fodring af en levende slange, der hedder: "Æde dolk", som er en amerikansk kornsnog, og menneske- og håndvant (ikke gift)
- Milde samarbejdesaktiviteter, hvor de deltagende bliver knap så udfordret, da der er behov for særlige hensyn fx: opgave niveau, mindre grad af person nærhed- og personlig involvering, gåafstand etc
- Samarbejdsaktiviteter på norm niveau.
- Milde action aktiviteter, hvor børnene bliver fysisk og psykisk mere udfordret - men, i en mild grad.
- Action teambuilding, hvor børnene er mere i motion og krævende friluftsaktiviteter, som fx: aktiviteter i højder, tovbro, højere konkurrence niveau etc. (den største og mest motoridske stærke)
- Samarbejdsforløb i OCR koncept islæt (obstacle course racing i en blanding af: Samarbejde, forhindringer, opgaveløsning, læring og motion etc)
- ...Hvad har I/du af ideer, ønsker og behov - lad os drøfte mulighederne.
Forberedelse
Det er altid godt, at forberede børnene på, hvad dagens praktiske indhold er, og formålssætning for aktivitetsdagen
Derudover kan I drøfte:
- Hvad er et godt samarbejde...
- Hvad skal der til, for at der kan være et godt samarbejde...
- Hvordan kan den enkelte bidrage til det gode samarbejde...
- Hvad er socialdynamik og/ eller en god kammerat...
- Hvad er god kommunikation/ sorber tale...
- Hvad er tillid...
- Hvad kan gøre dig ked af det...
- etc
Der kan ydes forberedelsesstøtte inden aktivitetsforløbet, hvis dette skulle være aktuelt.
Eleverne er godt påklædte efter årstiden og friluftsaktiviteten, samt er mætte og veludhvilet
Efterbehandling
I kan efter arrangementet selv lave et lign. friluftsaktivitet, hvor I både leger og italesætter forholdene der opleves og gøres - eller jeres erfaringer kan bruges ved italesættelse ved konflikt/ situationer/ eksempler etc
Natur- og friluftsvejlederen vil MEGET gerne have en skriftlig tilbagemelding efter forløbet, som kan bruges ifm. årsrapport.
Dette er med til, at der fortsat kan tilbydes "gratis" friluftsaktiviteter i fremtiden, når der kan dokumenteres behov og effekt ved disse friluftsaktiviteter.
Formål
Teambuilding for børnehavebørn er en trivselsdag og udviklingsforløb, hvor formålssætningen er, at få lavet nogle interaktioner imellem børnene, og dermed opnå en social forståelse, dynamik og kendskab til naturen.
Aktiviteterne er virkemidlet til at skabe gode relationer mellem børnene og jer voksne, og dermed et fælles tredje gennem friluftsaktiviteter i gode og lærende samarbejdsopgaver og naturoplevelse - som forventet vil give en vigtig fællesoplevelse, som vil styrke og fremme børnenes fremadrettet virke og trivsel, samt naturdannelse.
På dagen vil der være fokus på, at fordre til godt dagligt samarbejde herunder personlig- og gruppe udvikling, naturformidling, motion og bevægelse, sundhed- og mental velvære, samarbejdssituationer, dialog/ kommunikation, tillid m. m, og adspredelse fra en fortravlede hverdag.
Aktiviteterne vil give jer pædagoger og lign. - mulighed for, at observerer på børnene i et nyt element, hvor deres personlige mekanismer til tider kommer overraskende til udtryk under friluftsaktiviteterne.
Dette vil yderlig give jer inspiration til egen friluftsaktivitet og pædagogiske metoder.
Der arbejdes ud fra grundkonceptet: Pædagogisk naturvejledning og lærende friluftsaktivitet – med naturen, som sparringspartner, arbejdes der med at fremme mangfoldighed, social dynamik og naturdannelse.
Under og efter hver aktivitet vil der være mulighed for at ”evaluere” kort om, hvad der skete og blev oplevet i den netop afsluttede aktivitet.
Praktisk information
Se flere detaljer
Friluftsaktiviteten foregår enten i en plantage i Thy/ Nordvestjylland (gerne nær jer) eller på egen institutions matrikel, hvis der en gode og egnede naturforhold.
Der er også mulighed for at komme til Doverodde Købmandsgård. Alle lokationer afhænger af konceptsammensætning, ønsker & behov, samt mulighederne
Se flere detaljer
Hvis der kræves særlig indkøb - skal dette økonomisk aftales.
"Gratis aktivitet": Der er vedtaget en fordelingsmodel, som lyder følgende: Pr. skole eller institution; 1 stk. natur- og friluftsaktivitet pr. afdeling/ institution
(Eksempel: 1 aktivitet til indskollingen, 1 akt. til mellemklassetrinet, og 1 akt. til overbygningen . Der kan internt fordeles anderledes, det afgør I selv - men, giv besked herom, når der bookes 2 aktiviteter i samme afdeling. Børnehaver har 1 aktivitet pr. Institution)
Hvis der skulle være ønsker eller behov for yderlig natur- og friluftsaktivitet - så, er der fastsat en prispolitik herom. Kontakt os, og lad os drøfte mulighederne og pris.
Private: natur- og friluftsaktiviteten er IKKE gratis - her aftales pris.
Friluftsarrangementet bør ikke overstige en gruppe størrelse på 20-25 børn, da aktiviteterne ikke kan favne flere, og vejlederen har svært ved, at være nærinteraktiv med et større antal elever - hvis dette ikke kan undgåes - så, kræver det opdeling og/ eller medarbejderstøtte fra institutionen (pædagoger og lign.)
Vigtigt: påklædning til årstiden og egen forplejning.
Om vinteren skal der tænkes meget omkring kuldepåvirkning, og måske skal forløbet kun være 2 timer, og højere behov for læ- og varmefacilitet.
Se flere detaljer
Der aftales dato, tidsrum/ tidslængde, sted/lokation, samt koncept mellem natur- og friluftsvejlederen og pædagogerne og lign.
4 timer er max tid. Ofte er det 2-3 timers forløb.
Tilmelding
Hvis der kræves særlig indkøb - skal dette økonomisk aftales.
"Gratis aktivitet": Der er vedtaget en fordelingsmodel, som lyder følgende: Pr. skole eller institution; 1 stk. natur- og friluftsaktivitet pr. afdeling/ institution
(Eksempel: 1 aktivitet til indskollingen, 1 akt. til mellemklassetrinet, og 1 akt. til overbygningen . Der kan internt fordeles anderledes, det afgør I selv - men, giv besked herom, når der bookes 2 aktiviteter i samme afdeling. Børnehaver har 1 aktivitet pr. Institution)
Hvis der skulle være ønsker eller behov for yderlig natur- og friluftsaktivitet - så, er der fastsat en prispolitik herom. Kontakt os, og lad os drøfte mulighederne og pris.
Private: natur- og friluftsaktiviteten er IKKE gratis - her aftales pris.
Skriv eller ring, så vi kan få skræddersyet det rette forløb til jer, så arrangenemtet bliver forventningsafstemt og formålssat efter jeres ønsker og behov, og hvad der er muligt.